Eksempel fra klasserommet

Vi tester fortsatt ut hvordan vi skal produsere videoer, men det er like viktig å teste hvordan vi kan bruke videoene i praksis. Vi er inspirert av omvendt undervisning, men vi kan ikke forvente at elevene skal bruke videoene hjemme.

Men det er mange fordeler med å bruke video i selve klasserommet.

Som du ser i klippet nedenfor sitter elevene å jobber med stor bokstav og ulike tegn på tastaturet. Hva er fordelen med å produsere opplæringsvideo på forhånd – og vise det på storskjerm?

Her er noen tanker/erfaringer:

  • Selve demonstrasjonen av tastatur, knapper og hva som skjer på datamaskinen blir STOR. Vi har filmet tastaturet, og når vi kjører video på storskjerm er det lett for elevene å se hva vi gjør.
  • Jeg har forsøkt å demonstrere for elevene hvordan de skal skrive stor bokstav, alfakrøll, utropstegn osv. ved å holde opp en chromebook foran klassen. Jeg peker på tastaturet, men det er fryktelig vanskelig for elevene å se hva jeg egentlig gjør.
  • På klippet har jeg tegnet en rød ring rundt shift-tasten for å hjelpe noen av elevene som strever med stor bokstav. Hver gang Ingrid trykker på shift blir det lett for deltageren å forstå hva hun gjør. Video + whiteboard-tusj er en super kombinasjon.
  • Når vi spiller av video blir det stille. Alle konsentrerer seg. Uten video blir både jeg og deltagerne lettere distrahert av små spørsmål og uro i klassen. Hvorfor? Vet ikke.
  • Jeg bruker videoene som hundrevis av skjermdumper. Hva mener jeg? Jeg mener at jeg spoler frem og tilbake i videoen for å vise noe. Hvert sekund er i prinsippet en ny skjermdump. Jeg kan spole til et punkt for å demonstrere stor bokstav, og 5 minutter senere kan jeg spole til et punkt hvor Ingrid demonstrerer hvordan man skriver spørsmålstegn.
  • Vi repeterer mye. Play, pause, spole, play. Og desto enklere det er å repetere noe, desto mer repeterer vi.
  • Jeg opplever at de aller svakeste elevene som aldri har brukt en datamaskin liker å jobbe rolig og systematisk med video på skjermen. De liker å se tastene, store og tydelige. De liker å høre at vi leser ordene, mens vi demonstrerer i videoen.

Hva fungerer dårlig?

  • De flinke elevene blir utålmodige når jeg går gjennom de enkle tingene. Nivå-deling av klassen er nødvendig, men vanskelig. Vi jobber fortsatt med dette. For å løse dette setter jeg de flinke elevene i gang med mer avanserte oppgaver i Classroom.
  • Hvis vi går for fort frem i videoen blir det mye pause og spoling. Det kan forstyrre flyten i timen. Vi må lage enkle, ryddige videoer med små delmål.
  • Jeg kan ikke sette på videoen og «koble av» fra timen. Den mest effektive måten å bruke video på er å innlede godt, forklare hva vi skal lære, vise video en gang, forklare igjen, og deretter vise video igjen. Og denne gangen skal elevene gjøre det samme. De skal skrive. Og jeg går rundt og hjelper. Men fordelen da, hvis jeg er aktiv og går rundt i klasserommet, er at de andre elevene kan jobbe videre i god flyt samtidig som jeg hjelper en elev som står fast.
  • I starten gikk jeg for fort frem. Elevene ble slitne. Vi lærte kanskje både om Gmail og Google dokumenter i samme økt. Vi må jobbe sakte og grundig. Og vi må ta pauser. Når jeg ser at elevene er slitne tar vi 5 minutter med Mr. Bean. Det funker alltid.
  • Dataopplæring må aldri bli for seriøst. Det er viktig å le sammen. En god relasjon mellom lærer og elev er alltid det viktigste utgangspunktet for god læring. Video er bare et verktøy. En blyant.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s